Стаття 6
Серйозна шкода
6.1 Вважається, що серйозна шкода у розумінні параграфа (c) Статті 5 існує тоді, коли:
(a) загальний обсяг субсидування від вартості товаруперевищує 5відсотків;
(b) субсидії призначено для покриття виробничих збитків, понесених певною галуззю
виробництва;
(c) субсидії призначено для покриття виробничих збитків, понесених підприємством, за
винятком одноразових заходів, які не здійснюються регулярно і не можуть повторно
здійснюватися для даного підприємства і які здійснюються лише для того, щоб надати час
для розробки довгострокових рішень та уникнути загострення соціальних проблем;
(d) відбувається пряме списання заборгованості, тобто списання заборгованості державі, або
надаються кошти для покриття заборгованості.
6.2 Незалежно від положень параграфа 1, вважається, що серйозної шкоди не було завдано, якщо
Член СОТ, який надає субсидію, доведе, що така субсидія не призвела до виникнення будь-якого з
наслідків, перелічених у параграфі 3.
6.3 Серйозна шкода у розумінні параграфа (с) Статті 5 може виникати у будь-якому з випадків, коли
виникає один з таких наслідків або кілька з них:
(a) наслідком надання субсидії є витіснення або перешкодження імпорту аналогічних товарів
іншого Члена на ринок Члена СОТ, який надає субсидію;
(b) наслідком надання субсидії є витіснення або перешкодження експорту аналогічних товарів
іншого Члена з ринку третьої країни;
(c) наслідком надання субсидії є значне заниження ціни товару, на який надається субсидія, у
порівнянні з ціною аналогічного товару іншого Члена на тому ж ринку, або ж стримання цін,
падіння цін чи втрати обсягу продажу на тому ж ринку;
(d) наслідком надання субсидії є зростання на світовому ринку частки певного товару17 Члена
СОТ, який надає субсидію, у порівнянні з середньою часткою, яку він мав протягом
попереднього трирічного періоду, і це зростання набуває стійкої тенденції протягом періоду
надання субсидії.
6.4 Для цілей параграфа 3(b) витіснення або перешкодження експорту включає будь-який випадок,
коли відповідно до положень параграфа 7 було доведено, що відбулася зміна у відносних частках на
ринку не на користь аналогічного товару, що не субсидується (протягом відповідного репрезентативного
періоду, якого досить для того, щоб показати явні тенденції у розвитку ринку даного товару, який, за
звичайних умов, повинен становити принаймні один рік). "Зміна у відносних частках на ринку" включає
будь-яку з таких ситуацій: (a) відбулося збільшення частки ринку субсидованого товару; (b) частка
ринку субсидованого товару залишається незмінною за умов, за яких вона б, у разі відсутності субсидії,
зменшилася; (c) частка ринку субсидованого товару зменшується, але темпами меншими, ніж вона б
зменшувалася у разі відсутності субсидії.
6.5 Для цілей параграфа 3(с), заниження ціни включає будь-який випадок, коли таке заниження ціни
було доведено шляхом порівняння цін на субсидований товар з цінами на аналогічний несубсидований
товар, що постачається на той же ринок. Порівняння проводиться на однакових рівнях торгівлі і у
порівнюваний час. При цьому відповідна увага повинна звертатися на будь-який інший фактор, що
впливає на порівнюваність цін. Проте, якщо таке пряме порівняння не є можливим, наявність заниження
ціни може бути показано на основі вартості одиниці експорту.
6.6 Кожен Член СОТ, що бере участь на ринку, на якому, як стверджується, було завдано серйозної
шкоди, відповідно до положень параграфа 3 Додатка V, повинен надати сторонам суперечки, що виникає
відповідно до Статті 7, а також спеціальній групі експертів, створеній відповідно до параграфа 4
Статті 7, всю інформацію, яка є у наявності, щодо змін часток ринку сторін суперечки, а також стосовно
цін на дані товари.
6.7 Вважається, що витіснення або перешкодження, яке веде до завдання серйозної шкоди, не
відбувається відповідно до параграфа 3, якщо протягом відповідного періоду існує будь-яка з
нижченаведених обставин:
(a) заборона або обмеження експорту аналогічних товарів з боку Члена, що звертається зі
скаргою, або імпорту аналогічних товарів з боку Члена, що звертається зі скаргою, на ринок
певної третьої країни;
(b) рішення з боку уряду імпортуючої країни, що здійснює монополію на торгівлю або державну
торгівлю даними товарами, перемістити, з некомерційних міркувань, імпорт з країни Члена,
що звертається зі скаргою, до іншої країни або країн;
(c) стихійні лиха, страйки, перебої в роботі транспорту або інші форсмажорні обставини, що
справляють суттєвий вплив на виробництво, якість, кількість або ціни товару, призначеного
для експорту з країни Члена, що звертається зі скаргою;
(d) наявність угод, які обмежують експорт з країни Члена, що звертається зі скаргою;
(e) добровільне зменшення обсягу даного товару, призначеного для експорту з країни Члена, що
звертається зі скаргою (у тому числі, inter alia, ситуація, коли фірми у країні Члена, що
звертається зі скаргою, автономно переміщують експорт цього товару на інші ринки);
(f) невідповідність стандартам та іншим нормативним вимогам країни-імпортера.
6.8 За відсутності обставин, зазначених у параграфі 7, наявність серйозної шкоди повинна
визначатися на основі інформації, яку було представлено до спеціальної групи експертів або отримано
групою, включаючи інформацію, представлену відповідно до положень Додатка V.
6.9 Ця Стаття не поширюється на субсидії, що зберігаються для сільськогосподарських товарів, як це
передбачено у Статті 13 Угоди про сільське господарство. |