Міністерство економічного розвитку і торгівлі України
Державна підтримка
українського експорту
Укр | Eng | Рус
Румунія
Перелік країн
Контакти диппредставництв
Довідка про країну
Економічне співробітництво

Огляд економіки

Торговельно-економічні відносини

Торговельні обмеження

Кон’юнктура ринків
Товарообіг з Україною

Дані країни перебування

Дані Держкомстату

Торгівля послугами

Правові питання

Угоди з Україною

Законодавство країни перебування

Міжурядова комісія

Про МК та її склад

Пошук партнера

Комерційні пропозиції від фірм в країні перебування

Торги/тендери в країні перебування

Міжнародні бізнес-події

Інвестиційне співробітництво

Аналіз інвестиційного співробітництва

Галузеві об’єднання
Корисні посилання
Відгуки про Портал
Міністерство регіонального розвитку та будівництва України
«Структура і функціональні можливості Інтернет-порталу державної підтримки українського експорту різнобічні і багатогранні та в майбутньому даний портал надасть всебічну підтримку просуванню українських товарів на зовнішніх ринках»

Украинские нефтепродукты
Основні економічні події в Румунії (4 квартал 2009 р.)  
Параметри: Економічні новини

Основні економічні події в Румунії (4 квартал 2009 р.)

 
Жовтень 2009 року
 
05.10.2009 р. Згідно заяв Президента Румунії Т.Бесеску, відповідно до прогнозів Національного банку Румунії незначне економічне зростання в країні буде фіксуватись тільки у другому кварталі 2010 року. Зазначені твердження зумовлені тим, що антикризові заходи, які здійснюються Міністерством фінансів та Міністерством економіки, будуть мати позитивні ефект тільки у 2010 році. В першу чергу це стосується позитивного ефекту заходів уряду з відміни та реструктуризації ряду податкових зборів. За словами Т.Бесеску, на даний час Урядом відмінені 145 видів податків, в рамках реалізації програми «Перше житло» виділено державних гарантій на суму 170 млн.євро.
 
06.10.2009 р. Румунія посідає останнє місце у ЄС за багатьма показниками ефективності сільгоспвиробництва. Так, за площами, які відводяться під вирощування пшениці, Румунія знаходиться на 4-му місці у ЄС після Франції, ФРН, Польщі, але по урожайності цієї культури, країна посідає 24-е місце у ЄС, збираючи у середньому по 2,3 т/га, у той час, коли відповідно Болгарія – 3,2 т/га, Польща – 4т/га, Чехія та Словаччина – по 5 т/га, Бельгія, Нідерланди, ФРН, Великобританія більш ніж 8т/га. За середньою урожайністю ячменя країна знаходиться на 23-му місці у ЄС, по рапсу – 23-те місце, по кукурудзі – 18-те місце, по картоплі – 10-те місце, по соняшнику – 18-те місце.
 
06.10.2009 р. Під час участі у Румунському Економічному Форумі, Президент Румунії Т.Бесеску акцентував увагу на негативні тенденції, які відбуваються у фінансовому секторі країни. За його словами девальвація національної валюти (румунського лея) зумовлено укріпленням загальноєвропейської валюти та поглибленням політичної кризи в країні.
 
Т.Бесеску відзначив, що на даний час основним завданням Уряду є утримання лея в межах 4-5 лей/євро для забезпечення сприятливих умов при здійсненні обмінних операцій в рамках зовнішньоекономічної діяльності, зокрема експортно-імпортних операцій. Це забезпечить утримання необхідного рівня платоспроможності населення, так як більшість товарів широкого вжитку, в т.ч. продуктів харчування, є імпортними. 
 
07.10.2009 р. Американська торгова палата в Румунії (AmchamRomania), Британо-румунська торгова палата (BRCC), Румунсько-германська ТПП (CCIRG) та Рада іноземних інвесторів, які представляють близько 1100 румунських компаній, пропонують владі вжити конкретних заходів щодо підтримки економіки. Президенту Румунії було запропоновано створити неурядову аполітичну економічну консультативну раду з метою налагодження постійного діалогу між бізнес середовищем та владою, з метою розробки стратегії економічного розвитку на 5-7 років. Бізнесмени, які входять до зазначених організацій, не задоволені регуляторним механізмом, який практикує Уряд, а саме регулювання нагальних проблем шляхом прийняття термінових розпоряджень Уряду.
 
08.10.2009 р. Уряд Румунії взяв на себе зобов’язання перед ЄС збільшити після президентських виборів у листопаді ц.р. розмір податку на додану вартість з 19% до 22%, а також єдиний розмір податку на прибуток для юридичних та фізичних осіб з 16% до 18%. Крім того, починаючи з 2010 року передбачається збільшення акцизів на основні підакцизні товари, а саме: на тютюн з 68,65 Є за 1000 цигарок до 73,4 Є за 1000 цигарок; на пиво з 0,65 Є за 10 літрів до 0,74 Є за 10 літрів; на високооктановий бензин з 293,7 Є за 1000 літрів до 347,8 Є за 1000 літрів; дизельне паливо з 248,2 Є за 1000 л до 293 Є за 1000 л; електроенергію з 0,74 Є за Mh/год до 0,99 Є за Mh/год; мазут з 12,66 Є за 1 тону до 15,0 Є за 1 тону; такса на автомобілі до 1,6 дм³ з 367,5 Є до 420 Є.
 
09.10.2009 р. Згідно даних Eurostat, Румунія посідає шосте місце в ЄС за рівнем спаду економіки, який зафіксований за перше півріччя 2009 р. Зокрема економічний спад у першому півріччі ц.р. становив 8,7%, в той час як середній рівень економічного спаду на території ЄС становить 4,9%.
 
10.10.2009 р. Міжнародний валютний фонд оприлюднив додаток до Угоди stand-by з Румунією щодо надання їй кредиту. У додатку, який був затверджений Урядом Румунії наприкінці вересня, містяться нові зобов’язання стосовно зменшення бюджетних видатків та збільшення дохідної частини бюджету, зокрема:
 
•продовження зменшення витрат на виплату заробітної плати, в т.ч. заморожування зарплат до прийняття закону про єдину заробітну плату (для економії 0,3% від ВВП), продовження заміщення семи вакантних посад у бюджетній сфері за рахунок прийняття на роботу одного (0,1% від ВВП), здійснення структурних змін для зменшення кількості працюючих
  • прийняття до кінця поточного року закону, який передбачає зменшення кількості працюючих у бюджетній сфері (0,66% від ВВП у 2010р.)
  • забезпечення у 2010 році зростання бази соціальних внесків та посилення контролю за необґрунтованим виділенням пенсій великих розмірів
  • здійснення пенсійної реформи та збільшення віку виходу на пенсію шляхом прийняття відповідних законодавчих актів
  • переоцінка норм оподаткування приватної власності та збільшення акцизів на пальне та тютюн (0,3% від ВВП)
  • розширення систем електронних оплат (0,8% від ВВП)
  • зменшення вдвічі у другій половині 2009 р. видатків на інвестиції (0,2% від ВВП)
  • загальний фонд заробітної плати для державних агенцій, які отримають державні субвенції, або інші перерахування з бюджету будуть встановлюватись Урядом
  • державні компанії повинні надати власні проекти бюджету протягом 15 днів, після затвердження державного бюджету, а колективні трудові угоди будуть укладатись тільки після прийняття бюджету та встановлення лімітів фонду заробітної плати
  • витрати на закупівлю товарів та послуг у бюджетній сфері будуть значно зменшені
  • всі компанії, які отримуватимуть додаткові ресурси з бюджету зобов’язані підписувати додаткову програму з Урядом для покращення свого фінансового становища
  • покращення системи моніторингу проблемних державних підприємств
  • прийняття Урядом законодавства, яким регулюється процес визначення неплатоспроможності
  • граничний термін, протягом якого Уряд повинен удосконалити нормативну базу стосовно «проблемних банків», продовжено від 31 листопада 2009 р. до 31 березня 2010 р. 
12.10.2009 р. Згідно заяв керівника російської компанії «Газпром» А.Міллера, в рамках реалізації проекту будівництва газопроводу «Південний потік» не виключається можливість будівництва окремого відгалуження до Румунії. За його словами Румунія висловлює значний інтерес до участі у реалізації проекту.  
 
13.10.2009 р. Міжнародний валютний фонд переглянув прогнози стосовно процесу кредитування приватного сектору в Румунії у 2009 році, від зростання обсягів кредитування на 16%, які були в червні ц.р., до зменшення обсягів на 1,7%.   Водночас МВФ оприлюднило більш оптимістичні прогнози на наступні два роки, тобто збільшення на 5,6% у 2010 році та на 13,2% у 2011 р.
 
МВФ також переглянув прогнози на наступні роки щодо рівня бюджетного дефіциту. Так, згідно нових прогнозів МВФ, на 2011 р. бюджетний дефіцит Румунії збільшиться від 2,7% до 4,2% від ВВП, що свідчить про можливе невиконання Румунією умов ЄС щодо дотримання рівня бюджетного дефіциту у межах до 3% від ВВП. Згідно з даними організації бюджетний дефіцит Румунії у цьому році становитиме 7,3%, та 5,9% у 2010 р.
 
14.10.2009 р. Торгівельний дефіцит Румунії у серпні ц.р. продовжував зменшуватись у порівнянні з аналогічним періодом 2008 року та становив 24,5 млрд.лей. Обсяги імпорту зменшились на 26,3%, а експорту на 6,1%. 
 
За даними Національного інституту статистики Румунії у період січень-серпень ц.р. обсяги експорту збільшились до 78,5 млрд.лей (18,56 млрд.євро), в той час як обсяги імпорту становили 103 млрд.лей (24,35 млрд.євро).
 
Обсяги торговельного обігу з країнами ЄС за вісім місяців п.р. зменшився. Румунією експортовано товарів на суму 57,85 млрд. лей (13,68 млд.євро) та імпортовано на суму 75,226 млрд.лей (17,79 млрд.євро), що становить відповідно 73,7% від загального обсягу експорту та 73% від загального обсягу імпорту країни.
 
16.10.2009 р. Згідно заяв керівника делегації МВФ JeffreyFranks, МВФ не розглядає можливість розірвання угоди stand-by з Румунією у зв’язку з політичною кризою. Водночас, візит делегації фонду до Бухаресту для проведення другого етапу аналізу стану виконання двосторонніх домовленостей перенесено до моменту створення нового Уряду. У відповідності до попередніх домовленостей делегація МВФ повинна була відвідати Румунію наприкінці жовтня 2009 р.  
 
17.10.2009 р. Європейський банк реконструкції та розвитку переглянув власні прогнози щодо перспективи економічного розвитку для країн Східної Європи. У відповідності до нових прогнозів, у 2010 р. економічне зростання в Румунії становитиме 1%. В цілому для країн Центрально-Східної Європи на 2010 рік прогнозується економічне зростання на рівні 2,5%. 
 
19.10.2009 р. Під час інтерв’ю для телеканалу TVR1, Президент Румунії Т.Бесеску заявив, що угоди з МВФ та ЄС стосовно отримання кредиту на реалізацію антикризових заходів є найкращою програмою подолання негативних наслідків впливу світової кризи на економіку Румунії. Він зазначив, що на даний час необхідно забезпечити всі умови для продовження співпраці з міжнародними організаціями та отримання чергових траншів кредитів з метою забезпечення умов стабілізації румунської економіки. Особливо це стосується утримання у встановлених межах рівня бюджетного дефіциту та курсу національної валюти по відношенню до євро.  
 
20.10.2009 р. Згідно інформації Бюро Світового Банку (СБ) в Румунії, делегація банку перенесла свій візит в Румунію до моменту створення нового Уряду. Даний візит планувався наприкінці жовтня ц.р. з метою проведення аналізу стану реалізації антикризових заходів та ефективності використання отриманих від СБ коштів в рамках угоди про надання кредиту.
 
Світовий Банк надав Румунії кредит (в рамках програми кредитування Румунії з боку МВФ, СБ та ЄС) в розмірі одного млрд.євро, з якого Румунія вже отримала 300 тис.євро.
 
21.10.2009 р. Відповідно до доповіді Європейської Комісії, в період 2007 – 2009 р. Румунія не змогла використати близько 169 млн.євро із загальної суми в 3 млрд.євро європейських фондів, які були виділені Євросоюзом для розвитку сільського господарства та здійснення структурних реформ на початковому етапі членства у співтоваристві. Згідно оприлюднених коментарів, дана доповідь є технічним документом і не містить окремих політичних висновків. Зазначається, що висновки щодо подальшого розподілення європейських фондів для нових членів ЄС, зокрема Румунії, будуть оприлюднені після аналізу доповіді Комітетом з питань контролю за бюджетними фондами Європейського Парламенту.
 
22.10.2009 р. Згідно з оприлюдненою інформацією, наступний транш в розмірі одного млрд.євро від Європейського Союзу, в рамках програми кредитування Румунії з боку міжнародних фінансових організацій на реалізацію антикризових заходів та стабілізації економічної ситуації, Румунія може отримати тільки після прийняття бюджету на 2010 рік. При цьому, бюджет на наступний рік повинен в повній мірі відповідати вимогам та зобов’язанням, які укладені в угодах про отримання Румунією кредитів від МВФ, ЄС, СБ та ЄБРР. 
 
26.10.2009 р. В.о. Прем’єр-міністра Румунії Е.Бок заявив, що рішення місій міжнародних фінансових організацій відвідати Румунію для проведення оцінки стану виконання домовленостей в рамках угод про отримання Румунією кредиту є позитивним фактом і дозволить забезпечити умови отримання чергових траншів. За його словами без коштів МВФ є сумнівним можливість продовження реалізації розпочатих антикризових заходів та стабілізації економічної ситуації в країні.
 
Проте румунські експерти відзначають, що рішення з боку МВФ, СБ та ЄК щодо відвідування їх місіями Румунії та проведення аналізу стану економічної ситуації в країні не гарантує отримання чергових траншів кредиту. На їх думку це в більшій мірі залежить від результатів оцінки виконання румунським урядом відповідних домовленостей. Водночас відзначається, що Румунія на даний час вже не виконує домовленості щодо дотримання погоджених меж основних показників бюджету на 2009 рік та не забезпечує підготовку у встановлені терміни бюджету на 2010 рік.
 
27.10.2009 р. Відповідно до інформації Адміністрації Президента Румунії, в період 28 жовтня – 9 листопада 2009 р., в Румунії перебуватиме місія МВФ для проведення другого етапу аналізу стану виконання Румунією домовленостей з міжнародною фінансовою організацією в рамках угоди про отримання кредиту.
 
Згідно заяв керівника місії МВФ в Румунії Джефрі Франкса, у зв’язку з політичною кризою в країні, місія проведе переговори з лідерами політичних партій та представниками неурядових організацій, здійснить попередню оцінку ситуації в румунській економіці. Під час переговорів основний акцент ставитиметься на оцінку стану виконання бюджету на поточний рік та ходу реалізації антикризових заходів. За його словами рішення щодо виділення Румунії другого траншу буде прийнято після проведення додаткових переговорів з новим урядом.
 
Він відзначив, що делегація МВФ перебуватиме в Румунії спільно з представниками Європейської Комісії та Світового Банку.
 
28.10.2009 р. Починаючи з 28.10.2009 р. в Румунії перебувала делегація Міжнародного Валютного Фонду, Світового Банку та Європейської Комісії з метою проведення другого етапу аналізу стану виконання румунською стороною зобов’язань в рамках угоди про отримання кредиту. Згідно оприлюдненої інформації, місія міжнародних фінансових організації матиме зустрічі з представниками тимчасового Уряду, профспілкових та неурядових організацій. 
 
Зазначається, що Президент Румунії Т.Бесеску заявляв про необхідність перегляду даної Угоди у зв’язку з тим, що існуюча ситуація в країні не забезпечить умови виконання відповідних домовленостей. Водночас в.о. Прем’єр-міністра Румунії Е.Бок заявив, що нарізі відсутня необхідність проведення переговорів з представниками міжнародних організацій щодо перегляду базових положень угоди. За його словами, незважаючи на існуючу в країні політичну та економічну кризу, Румунія виконує всі зобов’язання та забезпечить утримання базових макроекономічних показників у встановлених межах. Водночас, для забезпечення повного виконання домовленостей на даний час необхідно прийняття Парламентом законів про пенсії, про єдину заробітну плату та затвердження запропонованого уряду, що відповідно дасть можливість прийняти бюджет на 2010 рік у встановлені строки. 
 
29.10.2009 р. Представник Європейської Комісії FabienneIlzkowitz, перебуваючи в Бухаресті у складі делегації міжнародних фінансових організацій, заявив, що ЄК здійснить все можливе для забезпечення умов виділення Румунії чергових траншів кредиту від ЄС для покриття бюджетного дефіциту. Зазначається, що ЄС вже виділив Румунії 1,5 млрд.євро та планує до кінця ц.р. надати другий транш в розмірі одного млрд.євро.
 
30.10.2009 р. Згідно заяв Президента Румунії Т.Бесеску, Європейська Комісія прийняла рішення щодо перенесення термінів виділення другого траншу кредиту для Румунії в розмірі одного млрд.євро, який повинен був надійти до кінця ц.р. За його словами негативне рішення для Румунії ЄК прийняла у зв’язку з відсутністю затвердженого бюджету на 2010 рік.
 
Листопад 2009 року
 
01.11.2009 р. Згідно оцінок румунських економічних аналітиків, політична криза в Румунії значно погіршила економічну ситуацію. Вони відзначають, що продовження політичного протистояння може призвести до негативних оцінок делегацій міжнародних фінансових організацій ситуації в румунський економіці та призвести до відмови у наданні чергових траншів кредитів. На їх думку в даній ситуації відсутність зовнішнього фінансування може призвести до поглиблення економічної кризи, знецінення національної валюти та призупинення функціонування базових галузей промисловості. Водночас прискорення процесу формування нового уряду дозволить зменшити негативні ефекти від кризи, яка поглибилась протягом останнього місяця. В першу чергу це забезпечить умови для розробки та прийняття бюджету на наступний рік. 
 
Прогнозується, що у випадку продовження негативних тенденцій в Румунії, рейтингові агенції можуть суттєво знизити рейтинг країни, що відіб’ється на економіці: подорожчання зовнішніх запозичень, зменшення обсягів прямих іноземних інвестицій тощо. У випадку, якщо румунський лей перейде межу у 4,3345 лей/євро, тоді не виключається подальше знецінення до 4,5 або 5 лей за євро.
 
01.11.2009 р. В ході перебування в Румунії, делегація міжнародних фінансових організацій провела переговори з представниками Міністерства фінансів країни. В ході переговорів обговорювались питання функціонування державних компаній та обсяги державної допомоги, які виділяються урядом для їхньої діяльності. Зазначається, що представники МВФ вимагають від румунської сторони зменшення обсягів субвенцій, які виділяються державним компаніям та зменшення обсягів фінансування з державного бюджету. Даний аспект стосується наступних компаній: CFRCalatori, CNaHuilei, Termoelectrica, Державна компанія національних автодоріг, Metrorex, CFRMarfa, ElectrocentraleBucuresti, ElectrificareCFR.
 
02.11.2009 р. Валютні резерви Національного банку Румунії збільшились у жовтні ц.р. на 63 млн.євро, з 28,339 млрд.євро до 28,402 млрд.євро. в результаті додаткового надходження 1,27 млрд.євро. Золотий запас країни залишився на рівні 103,7 тонн золота. Загальні обсяги золотовалютних резервів Румунії станом на 31.10.2009 р. становлять 30,74 млрд.євро у порівнянні з 30,61 млрд.євро станом на 30 вересня ц.р.
 
03.11.2009 р. Європейська Комісія переглянула прогнози макроекономічних показників Румунії на наступні роки. Зокрема, згідно нових прогнозів, в Румунії очікується економічне зростання в межах 0-0,5% на 2010 рік та 2,6% для 2011 р. За оцінкою експертів перші ознаки відновлення економіки Румунії будуть фіксуватись тільки у другому півріччі 2010 р. Реальне зростання ВВП в країні почнеться у першому кварталі наступного року, проте процес відновлення економічного зростання буде повільним у зв’язку з повільним зростанням попиту на промислову продукцію та малими темпами зростання експорту у базових галузях промисловості.
 
04.11.2009 р. Румунія у своїй енергетичній програмі передбачає реалізацію ряду амбіційних енергетичних проектів, загальна вартість яких оцінюється у 20 млрд.євро. без врахування можливих витрат на будівництво другої атомної електростанції, для якої ще не розробляється техніко-економічне обґрунтування. Найбільшим з фінансової точки зору є проект будівництва 3 та 4 енергоблоків АЕС Чернавода. У зазначеному проекті державі належить 51% акцій, а витрати складають понад 2 млрд.євро. Інший важливий енергетичний проект, в якому румунська держава бажає взяти участь є будівництво нафтопроводу Констанца-Трієст, у якому доля Румунії складатиме 1,7 млрд.євро. Водночас окремі експерти висловлюють сумніви щодо реальності реалізації всіх масштабних проектів в існуючих умовах. Відзначається, що румунською стороною розпочато реалізацію та ініціюються проекти, які потребують значних капіталовкладень. Тому не виключається, що більшість проектів залишаться на рівні декларацій на найближчу перспективу. Серед таких проектів розглядається будівництво другої АЕС в регіоні Трансільванії.
 
06.11.2009 р. За інформацією Міністерства фінансів Румунії, за результатами переговорів з місією МВФ було досягнуто домовленість про збільшення межі бюджетного дефіциту на 2009 рік до 7,8%. Зазначається, що незважаючи на те, що румунським урядом не забезпечено повне виконання домовленостей з МВФ на період до кінця вересня 2009 року, зокрема не прийняті ряд законів, які передбачають врегулювання питань із заробітною платою та зменшення субсидій для державних компаній, міжнародні організації розглядають можливість враховувати існуючи проблеми в країні та переглянути терміни виконання Румунією даних вимог з метою виділення чергових траншів кредиту.
 
В контексті цього зазначається, що незважаючи на прогнозовані Міністерством фінансів оптимістичні прогнози щодо дотримання вимог, які висуваються МІВФ, експерти ING прогнозують, що бюджетний дефіцит наприкінці 2009 р. буде в межах 8,5-9% від ВВП. Тому, за їх оцінкою, маючи на увазі прогнозовані тенденції в румунській економіці розробка бюджету на 2010 рік, який передбачатиме зменшення бюджетного дефіциту від 7,3% до 5,9% є практично нереальним. Тому, у випадку прийняття бюджету на наступний рік з даними показниками, не виключається можливість вжиття кардинальних заходів із зменшення видаткової частини на початку року, що негативно відобразиться як на румунській економіці, так і на населенні.
 
07.11.2009 р. Голова делегації Європейської Комісії Елена Флорес, за результатами переговорів з представниками Уряду Румунії, заявила, що ЄК виділить наступний транш кредиту в розмірі одного млрд. євро на початку 2010 року. Рішення щодо цього буде прийнято грудні ц.р. Водночас вона зазначила, що попередньо планувалось виділити даний транш до кінця цього року, проте за результатами аналізу ситуації в країні та необхідності ЄК акумулювати дану суму, наступний транш буде виділений після додаткового аналізу стану виконання Румунією домовленостей в рамках програми кредитування міжнародних фінансових організацій реалізації антикризових заходів.
 
10.11.2009 р. За даними Національного інституту статистики Румунії торгівельний дефіцит за дев’ять місяців ц.р. зменшився на 61,44% у порівнянні з аналогічним періодом 2008 р. і становив 29,3 млрд.лей (6,93 млрд.євро), в результаті більш стрімкого зменшення імпорту ніж експорту.
 
Так, в період січень-вересень 2009 р. обсяги експорту зменшились на 18,3% і становили 21,18 млрд.євро, а обсяги імпорту зменшились на 35,9% і становили 43,9 млрд.євро.
 
За даний період обсяги експорту до країн ЄС становили 15,7 млрд.євро а імпорту 20,57 млрд.євро, що становить 74,1% від загального обсягу експорту та  73,1% від загального обсягу імпорту Румунії.
 
За дев’ять місяців переважна частина експорту та імпорту припадала на автомобілі та комплектуючи для транспортних засобів (41,9% від експорту та 33,1% від імпорту), а також продукцію текстильної промисловості (34,8% від експорту та 31,6% від імпорту).
 
16.11.2009 р. Європейська Комісія прийняла рішення про легітимність надання урядом Румунії державних гарантій компанії Форд Румунія в розмірі 80% для отримання кредиту від Європейського інвестиційного банку. Отримані кошти в розмірі 400 млн.євро планується використати для реалізації проекту із зменшення викидів СО2 та модернізації процесу виробництва на автомобільному заводі м. Крайова.
 
17.11.2009 р. За даними статистичного бюро ЄС Eurostat, у жовтні ц.р. Румунія мала найвищий рівень інфляції серед країн Європейського Союзу. Зокрема, згідно оприлюднених даних у жовтні в Румунії зареєстрована інфляція на рівні 4,3%, і збільшилась у порівнянні з вереснем ц.р. на 0,5%.
 
17.11.2009 р. Європейський інвестиційний банк планує інвестувати у Румунії у 2010-2011 роках 1,5 млрд.євро. Основними напрямками інвестицій будуть енергетика, малі та середні підприємства, муніципальні проекти.
 
18.11.2009 р. Згідно з прогнозами Національної агенції експортерів та імпортерів Румунії у 2009 р. загальні обсяги експорту зменшаться на 20%, а імпорту на 35% у порівнянні з 2008 роком. Зазначається, що за дев’ять місяців ц.р. обсяги румунського експорту зменшились на 18,3% і становили 21,18 млрд.євро, а імпорту на 35,9% і становили 43,9 млрд.євро. На думку експертів агенції, з огляду на існуючу ситуацію у румунській економіці, немає передумов до виправлення ситуації у найближчий період. На їх думку відновлення процесу збільшення обсягів експорту може розпочатись тільки у другому півріччі 2010 року.
 
За даними статистичного бюро ЄС Eurostat, Румунія знаходиться на 22 місці серед країн ЄС за темпом зменшення експорту до країн співтовариства та на 4 місці за темпами зменшення експорту за межі ЄС.
 
19.11.2009 р. Дев’ять найбільших банків Румунії (ErsteBank, RaiffeisenInternational, EurobankEFG, NationalBankofGreece, SocieteGenerale, AlphaBank, Volksbank, PiraeusBank та UniCredit), частка яких на румунському ринку становить понад 70%, підтвердили свої наміри щодо продовження діяльності на території Румунії та вкладання капіталу в Румунії. Під час зустрічі 18.11.2009 р. в Брюсселі з МВФ, Європейської Комісії та Національного банку Румунії представники банків підтвердили подальше виконання своїх зобов’язань щодо підтримки своїх філій, які діють на території Румунії. З цією метою було підписано ряд угод, які окреслюють спектр зобов’язань сторін та основні заходи щодо забезпечення умов дієвого функціонування філій провідних банків на території Румунії шляхом фінансової підтримки від головних установ. За оприлюдненими даними обсяги вкладень у румунські філії банків становлять понад 33 млрд.євро.
 
20.11.2009 р. Румунія має позитивні сигнали від ЄС та сусідніх держав щодо її бажання будувати разом з Болгарією нових ГЕС на Дунаї – заявив директор з експлуатації державної компанії «Hidroelectrica» Д.Зага, посилаючись на переговори з болгарською стороною щодо проектів ГЕС «PortiledeFer», та щодо ГЕС у містах Турну Мегуреле, Мачин та Силиста – Келераш. Разом з зазначеними проектами Румунія здійснить модернізацію діючих ГЕС. Щорічно передбачається інвестувати до 300 млн.євро, з яких 60% у будівництво нових потужностей, та 40% у модернізацію діючих потужностей.
 
24.11.2009 р. За результатами проведення Аргентиною антидемпінгового розслідування стосовно продукції для нафтопереробної галузі, яка імпортується з Китаю та Румунії, було прийнято рішення щодо введення відповідних обмежень на імпорт. За оприлюдненими даними, заходи Аргентини зумовлені неконкурентними цінами на імпортовану румунську та китайську продукцію, що, в умовах поглиблення економічної кризи в латиноамериканській країні, негативно відображається на аргентинських виробниках даного виду продукції. Обмеження на імпорт продукції для нафтових портових терміналів походженням з Румунії встановлені на період до 2014 р.
 
27.11.2009 р. Радник голови Національного банку Румунії Адріан Васілеску заявив, що на даний час румунською стороною в повній мірі забезпечується виконання домовленостей з МВФ, які передбачені програмою кредитування міжнародними організаціями реалізації антикризових заходів в Румунії. За його словами, на даний час в країні утримується обумовлений з МВФ рівень бюджетного дефіциту. За оцінкою експертів НБР, за умов дотримання існуючих тенденцій в румунській економіці, базові макроекономічні показники будуть нижче рівня, передбаченого у домовленостях. Тому, на його думку, за таких умов існує реальна можливість, під час наступного перебування місії МВФ в Румунії (січень-лютий 2010 р.), ініціювати перегляд домовленостей та зниження допустимого рівня окремих макропоказників, зокрема бюджетного дефіциту. 
 
29.11.2009 р. В.о.Міністра економіки Румунії А.Відеяну заявив, що газотранспортний проект «Південний Потік» може пройти через територію Румунії так, як даний шлях є найбільш оптимальний та ефективним для даного газопроводу. Він відзначив, що на даний час розглядаються різні напрямки проходження даного проекту, один з яких передбачає повноправне включення Румунії до нього. Водночас, за його словами, незважаючи як буде проходити остаточний шлях проекту, Румунія в будь-якому разі буде залучена до нього.
 
30.11.2009 р. Згідно оприлюднених Європейською Комісією даних, індекси довіри іноземних підприємств та інвесторів до Румунії зменшилось у листопаді ц.р. до 62,1 пунктів, що є найнижчим показником серед країн Європейського Союзу. Зазначається, що наведені дані свідчать про значні проблеми у румунській економіці, які зумовлені як наявністю глибокої політичної кризи в Румунії, так і неефективністю реалізації антикризових заходів керівництва країни, що, відповідно, призвело до перенесення термінів виділення чергових траншів кредитів міжнародними фінансовими організаціями в рамках програми кредитування Румунії з боку МВФ, СБ та ЄК.
 
Грудень 2009 року
 
01.12.2009 р. За інформацією Національної агенції з регламентування в енергетиці Румунії частка імпортованого російського природного газу у загальнодержавному обсязі споживання у першому кварталі наступного року збільшиться і становитиме близько 30% (у третьому кварталі 2009 року дана частка становила близько 15%). Водночас згідно заяв керівника НАРЕ П.Ліфічіу поряд із збільшенням обсягів імпорту російського газу, його ціна збільшиться на 30-40 дол.США/1000 м3, зокрема на перший квартал 2010 року ціна за імпортований газ становитиме 330 дол. США/1000 м3. За його словами, незважаючи на збільшення ціни на імпортований газ, ціни для побутових споживачів залишаться на рівні цього року.
 
02.12.2009 р. Згідно заяв представників МВФ, найближчим часом Румунія повинна приділити більше уваги виконанню домовленостей з міжнародними фінансовими організаціями в рамках програми кредитування реалізації антикризових заходів в Румунії. На їх думку основний акцент необхідно ставити на забезпечення захисту малозабезпечених верств населення від негативного впливу економічної кризи.
 
Зазначається, що протягом 2009 року Румунія була однією з країн ЄС, де фіксувались найбільші наслідки впливу економічної та фінансової кризи. Окремі ефекти кризи будуть відчутні і в 2010 році. Надання МВФ кредиту для реалізації антикризових заходів дозволило на певний період стабілізувати ситуацію. Водночас, продовження програми кредитування можливе тільки за умов виконання Румунією всіх взятих на себе зобов’язань таким чином, щоб під час перебування місії МВФ у Румунії на початку лютого 2010 року представники організації мали б можливість відзначити їх результативність. Тільки за цих умов МВФ зможе прийняти рішення щодо виділення чергових траншів кредиту. 
 
03.12.2009 р. Європейська Комісія затвердила рішення, яке підтверджує легітимність надання Урядом Румунії державної допомоги в розмірі 57 млн.євро компанії FordRomânia, які призначені для створення необхідної бази підвищення кваліфікації працівників автомобільного заводу у м.Крайова. Надання державної допомоги передбачається через декілька траншів, які будуть направлені на створення учбового центру та проведення навчання персоналу. Про витрати даних коштів, після використання кожного траншу, компанія Форд буде звітувати як перед Урядом Румунії, так і перед Європейською Комісією. 
 
05.12.2009 р. Обсяг прямих інвестицій у економіку Румунії, до яких входять будівельно-монтажні роботи, обладнання та транспортні засоби за 9 місяців поточного року становили 10 млрд.євро, що на 22,5% менше ніж за аналогічний період 2008 року. 
 
08.12.2009 р. Представник Міжнародного валютного фонду в Румунії Тоні Лібек заявив, що на даний час МВФ не встановив терміни наступного візиту місії організації до Румунії, проте місія МВФ прибуде до Бухаресту одразу після створення нового Уряду та готовності органів влади до переговорів.
 
Він відзначив, що не тільки МВФ, а й інші міжнародні організації утримуються від встановлення конкретних термінів візиту до Румунії. Це зумовлено невиконанням Румунією ряду заходів, які передбачені угодою про отримання кредиту від міжнародних організацій, а також політичною кризою, яки виникла у зв’язку з проведенням в країні президентських виборів.
 
10.12.2009 р. Уряд затвердив проект закону про ратифікацію угоди, яка укладена між Румунією, Австрією, Угорщиною, Туреччиною та Болгарією щодо реалізації газотранспортного проекту «Набукко» та прийняв рішення про його направлення до Парламенту для розгляду у найкоротші терміни. Виконуючий обов’язки прем’єр-міністра країни Є.Бок заявив, що майбутні витрати компанії «Transgaz», яка уповноважена Урядом для участі у проекті «Набукко» у обсязі 400 млн.євро будуть гарантовані державою.
 
11.12.2009 р. За інформацією Національного інституту статистики торговельний дефіцит Румунії зменшився за десять місяців п.р. у порівнянні з аналогічним періодом 2008 року на 61,3% в контексті зменшення обсягів експорту на 18,12% та імпорту на 35,6%.
 
У номінальному еквіваленті торговельний дефіцит станом на кінець жовтня 2009 року становив 7,859 млрд.євро, що є результатом експорту в розмірі 23,9 млрд.євро та імпорту - 31,76 млрд.євро.
 
Зазначається, що обсяги зовнішньоторговельних операцій Румунії в межах Європейського Союзу становили 17,81 млрд.євро експорту та 23,32 млрд.євро імпорту, що відповідно становить 74,5% від загального обсягу експорту та 73,4% від загального обсягу імпорту.
Національна комісія з прогнозу Румунії прогнозує, що наприкінці 2009 року обсяги імпорту зменшаться на 36,5% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, проте почнеться збільшення імпорту починаючи з другого півріччя 2010 року. Так обсяги імпорту збільшаться у 2010 році на 3,1% до рівня 36,88 млрд.євро, на 5,8% у 2011 р., 8,3% у 2012 р., 9,1% у 2013 р. та на 10,3% у 2014 р..
 
Відповідно обсяги експорту почнуть зростати у 2010 році на 1,3% до 26,45 млрд.євро, на 4,6% у 2011 р., 6,7% у 2012 р., 7,3% у 2013 р. та 9,2% у 2014 р.
 
12.12.2009 р. Згідно оприлюдненої інформації, незважаючи на попередні заяви щодо перенесення термінів візиту в Румунії на наступний рік, 15.12.2009 р. делегація МВФ та Європейської Комісії прибуде до Бухаресту для проведення переговорів з урядом з питань розробки бюджету на 2010 рік. Під час перебування делегації міжнародних фінансових організацій в Румунії будуть також обговорені питання пов’язані з прогнозами щодо макроекономічних показників на наступний рік та оптимізацією бюджетних витрат.
 
13.12.2009 р. Відповідно до заяв віцеголови компанії «Газпром» А.Медведєва, у випадку відмови Болгарії від участі у реалізації газотранспортного проекту «Південний потік», до його реалізації, в якості повноправного партнера, може долучитись Румунія. Він зазначив, що «Газпром» має різні варіанти для реалізації даного проекту, один з яких передбачає залучення румунської сторони. Наразі Бухарест висловлює значну зацікавленість щодо участі в проекті «Південний потік».
 
14.12.2009 р. Відповідно до даних Національного Банку Румунії, обсяг прямих іноземних інвестицій у румунську економіку станом на 30.10.2009 р. становив 3,75 млрд.євро, в той час як за аналогічний період 2008 р. становив 7,66 млрд.євро. Зазначається, що на кінець жовтня ц.р. залучені іноземні інвестиції покрили дефіцит поточного рахунку на 94,1%, який збільшився до 3,95 млрд.євро.
 
15.12.2009 р. В період 14-16 грудня 2009 р. в Бухаресті перебуває місія МВФ та Європейської Комісії для проведення консультацій з румунською стороною з питань бюджету на 2010 рік. Керівник місії МВФ Джефрі Фракс заявив, що даний візит має на меті проведення ряду технічних зустрічей з представниками Міністерства фінансів Румунії для обговорення окремих аспектів в рамках розробки бюджету на наступний рік. Водночас він зазначив, що буде проведений аналіз дотримання румунською стороною домовленостей з міжнародними організаціями під час розробки бюджету. Він відзначив, що за результатами даного візиту буде встановлено терміни наступного візиту місії в Бухарест для здійснення аналізу стану виконання домовленостей з МВФ в рамках програми кредитування Румунії для реалізації антикризових заходів, за результатами чого буде прийнято рішення щодо виділення наступних траншів.
 
16.12.2009 р. Міністерство економіки Румунії планує найближчим часом укласти угоду з німецькою компанією «Premium Aerotec GmbH» на будівництво у м. Гімбав (повіт Брашов) підприємства по виробництву комплектуючих виробів для літаків Airbus. Німецька компанія планує інвестувати у проект 92 млн.євро. Земельна ділянка для будівництва надається Урядом. Також Уряд надасть гарантії на суму 10 млн.євро європейському концерну EADS.
 
На першому етапі буде створено 300 робочих місць. При досягненні підприємством проектної потужності буде задіяно 6700 працюючих.
 
17.12.2009 р. Протягом останніх днів в Бухаресті перебувала місія МВФ, які провела ряд консультацій з представниками уряду та зустріч з Президентом Румунії Т.Бесеску, під час яких обговорювались питання бюджету на 2010 рік. Згідно заяв керівника місії МВФ Джефрі Франкса за результатами перебування, румунській стороні необхідно у найкоротші терміни створити новий Уряд та подати на розгляд Парламенту проект бюджету на наступний рік. У випадку затвердження бюджету до кінця року Румунія може отримати чергові транші кредиту від міжнародних фінансових установ у лютому 2010 року. За його словами, аналіз проекту бюджету свідчить про врахування румунським урядом всіх зауважень МВФ та планування макроекономічних показників в межах, які передбачені двосторонніми домовленостями.
 
17.12.2009 р. Європейська комісія виділила 28,4 млн.євро в якості фонду безповоротної допомоги румунським компаніям, які споруджують електричні та газові мережі для кінцевих споживачів. Сума, яка може бути виділена для одного проекту складає 4 млн.євро.
 
18.12.2009 р. Румунськими економістами прогнозується продовження кризових явищ у румунській економіці протягом 2010 року. Вони відзначають, що незважаючи на вжиті урядом заходи та стабілізацію політичної ситуації після проведення президентських виборів, ефекти економічної та політичної кризи будуть відчутні протягом всього наступного року. На їх думку незважаючи на задекларовані в.о. Прем’єр-міністра Румунії Е.Бока оптимістичні макроекономічні показники на 2010 рік (економічне зростання 1,3%, бюджетний дефіцит 5,9% від ВВП, зростання ВВП), новому уряду необхідно вжити ефективних заходів для утримання стабільності в економіці. При цьому, навіть за умов прийняття до кінця поточного року бюджету на 2010 рік та забезпечення умов отримання у лютому 2010 р. чергових траншів кредиту від МВФ, новоствореному уряду необхідно буде значно скоротити бюджетні витрати та вжити додаткових стимулюючих заходів з відновлення базових експортноорієнтованих галузей економіки. На їх думку перше півріччя буде визначальним для подальшого економічного розвитку Румунії.
 
19.12.2009 р. За повідомленням Світового банку Румунія займає перше місце серед східноєвропейських країн-членів ЄС по кількості СПД, що припинили свою діяльність у 2008-2009 роках з причин фінансової кризи. Кількість таких підприємств у Румунії наближається до 200 тис. Крім того, з діючих СПД 70% передбачають труднощі з платежем у 2010 році.
 
22.12.2009 р. Уряд Румунії планує звернутися до Європейської Комісії з метою отримання дозволу на відновлення реалізації проекту «Рошія Монтана». Проект розробки золотоносних родовищ у регіоні Рошія Монтана був припинений у зв’язку з протистоянням екологічних організацій, в т.ч. Міністерства навколишнього середовища, пов’язаних з використанням у виробничому процесі технологій з використанням ціанідів. Згідно із заявами в.о. Міністра економіки А.Відеану в умовах економічної кризи відновлення даного проекту та залучення до нього держави забезпечить додаткові доходи до бюджету. Проте для відновлення даного проекту необхідно отримати дозвіл від ЄС. Наразі розпочаті переговори з ЄС з даної проблеми, а проект «Рошія Монтана» планується включити до програми урядування нового уряду як один з пріоритетних проектів.
 
26.12.2009 р. Керівник Національної агенції з регламентування в енергетиці Румунії П.Ліфічіу заявив, що агенцією прийнято рішення, згідно якого ціна на природний газ для промислових споживачів та населення з 1 січня 2010 р. залишиться незмінною. Дане рішення було прийнято незважаючи на звернення основних постачальників та виробників газу стосовно необхідності підвищення ціни на газ та зменшення обсягів споживання у 2009 році на 17,5%.
 
Він відзначив, що до економічної кризи середнє споживання природного газу в Румунії становило близько 17-18 млрд.куб.м., що покривалось за рахунок внутрішнього видобуту та імпорту. Внутрішнє виробництво становило близько 11-12 млрд.куб.м.
Подібна інформація про інші країни  
Австрія Азербайджан Алжир Бельгія Білорусь Боснія і Герцеговина Бразилія Великобританія В`єтнам Греція Грузія Естонія Єгипет ЄС Ізраїль Індія Ірак Іран Іспанія Італія Йорданія Казахстан Канада Китай Кувейт Литва Ліван Лівія Македонія Марокко Молдова Нідерланди Німеччина ОАЕ Південна Корея Польща Португалія Росiя Румунія Сенегал Сербія Сирія Словаччина Словенія США Таджикистан Туніс Туркменістан Угорщина Узбекистан Україна Фінляндія Франція Хорватія Чехія Чорногорія Швеція Японія
Інші документи по цій країні  
Будівництво Валюта Довідкова інформація Економічне співробітництво Економічні новини Енергоносії Законодавство у сфері ЗЕД Захист внутрішнього ринку ЗЕД Інвестиції Кон’юнктура ринків Макроекономічні показники Митно-тарифне регулювання Міжурядова комісія Мінеральна сировина Нетарифне регулювання Товари агропромислового комплексу Товари кольорової металургії Товари легкої промисловості Товари хімічної промисловості Товари чорної металургії Транспорт Фінансові послуги

 
Підписка на оновлення  

Українські експортери
ДИСКАВЕРИ БУРОВОЕ ОБОРУДОВАНИЕ (УКРАИНА), ООО
ул. Яворницкого, 41, г. Стрий, Львовская обл.
НЕПТУН, ООО
3-ий пер. Шевченка, 3, с. Б. Дальник, Беляевский район, Одесская область
КРАСОТА И ЗДОРОВЬЕ, ООО
ул. Сомовская, 12 Б, Харьков
КРИСТАЛЛ, ВИННИЦКИЙ ЗАВОД, ДП
ул. 600-летия, 21, г. Винница
Експортоспроможна продукція
KSG АGRO, ХОЛДИНГ
Туши и полутуши свиные

ТЕХНОТОН-ЛУГАНСК, ООО
Нить полипропиленовая мультифиламентная

КАЛИБР, ООО
Болты

Комерційні пропозиції
ФАРМАЦЕВТИЧНА КОМПАНІЯ "БАЄР АФЛАК"
Компанія зацікавлена в реалізації фармацевтичної прощукції в Україні

DOMESTAV, LTD.
Компанія зацікавлена в експорті ламелей для каркасу ліжка зі смереки, ялини, сосни, тополі або вільхи. ...

MIVINA S.R.O.
MIVINA s.r.o. зацікавлена в поставках з України: сантехніки, керамічної плитки, покрівельних матеріалів, ...

Тендери за кордоном
Бововняний очіс
Security Paper Mill India

Відбор компаній для проведення незалежних сертифікації та інспектування прибережних проектів
Oil and Natural Gas Corporation Ltd.

Аукціон на право користування надрами родовища кам'яного вугілля "Ташкумирське"
Держкомітет промисловості, енергетики та надрокористування Киргизької республіки